Stuifmeel

Bijen verzamelen stuifmeelkorrels. Ze dragen ze mee als kleurige bolletjes aan hun poten. De korreltjes (ook wel pollen genoemd) zijn niet alleen van levensbelang voor bijen, het unieke mengsel bevat ook voor de mens zeer nuttige stoffen. Wie goed en gevarieerd eet, krijgt genoeg van deze stoffen binnen, maar er zijn genoeg situaties waarbij stuifmeel een gunstige invloed heeft op de gezondheid.

Stuifmeel is gezond en goed voor jong en oud. Het geeft kracht en energie, zorgt voor goede opname van brandstoffen en bouwstoffen.

Stuifmeel bevat onder andere 30 procent eiwitten (waarvan 10 procent als vrije aminozuren), 30 procent koolhydraten, 20 procent vetten (waarvan de helft meervoudig onverzadigde vetzuren) en mineralen.

De volgende vitaminen zijn in stuifmeel aanwezig: A, B1, B2, B3, B6, B8, B9, BI2, C, D, E en K.

Vanwege de relatief grote hoeveelheid vitamine B12 is stuifmeel waardevol voor mensen die geen vlees eten. Omdat stuifmeel zo voedzaam is, remt het de eetlust met 20 procent en is daardoor ook een prima hulpmiddel bij het afslanken.

Topsporters

De biljoenen cellen en weefsels in de spieren hebben suiker nodig voor energie. Wanneer spieren actief zijn, verbruiken ze bijna viermaal zoveel glycogeen als in rust. Het is een wetenschappelijke ontdekking dat de voorverteerde suikers in stuifmeel zich in het bloed snel omzetten in glycogeen. Bijna direct na het innemen treedt een snelle, natuurlijke opname van koolhydraten op en wordt er voeding naar de spiercellen en weefsels gezonden. Dat resulteert in een krachtig en energiek gevoel en helpt bijvoorbeeld sporters hun prestaties te verbeteren.

Darmen

Stuifmeel stimuleert de darmwerking en draagt bij tot een goede stoelgang.

Hooikoorts

Het gebruik van pollen heeft een gunstige invloed op de ademhaling en geeft in het voorjaar en/of zomer pollen minder kans bij personen die gevoelig zijn voor pollen

Pollenkuur

Stuifmeel ondersteunt een gezonde spijsvertering en bevordert de conditie van huid, haar en nagels. Enige malen per jaar zou men een kuur moeten doen. De meest gunstige tijd daarvoor is het voorjaar,  het najaar en de winter.

Gebruik: Iedere morgen 1 eetlepel stuifmeelkorrels innemen (liefst bij het ontbijt). Dit kan met water, met melk of met wat yoghurt of vla of muesli. Ook op een boterham met honing smaakt stuifmeel goed en komen de goede stoffen nog beter tot zijn recht. Topsporters kunnen naar eigen inzicht en behoefte meer gebruiken.

Bij hooikoorts geeft stuifmeel verlichting bij dagelijks gebruik in de periode dat men daar behoefte aan heeft – vaak zal dat zijn in het voorjaar en/of in de zomer.

Stuifmeelkorrels worden gevriesdroogd. U dient het stuifmeel daarom droog en goed afgesloten te bewaren. Goed afgesloten is stuifmeel langer dan 1 jaar houdbaar. Indien gewenst kan het gebruik van de hoeveelheid stuifmeel worden verhoogd tot 35 gram per dag. Omdat stuifmeel veel energie geeft wordt aangeraden het niet ’s avonds te gebruiken.